Orice bicicletă are nevoie de o revizie sau de o verificare temeinică înainte de a o scoate de la iernat, iar asta este necesar deoarece, stând, se pot întâmpla câteva lucruri care să-ți perturbe ulterior distracția pe bicicletă. Prin urmare, înainte s-o duci la revizia de primăvară, sunt câteva lucruri pe care le poți face chiar tu, având astfel satisfacția lucrului făcut cu mâna ta și desigur, scutind și ceva bani.
Așadar, se apropie primăvara, iar bicicleta ta a stat câteva luni bune. Ce este de făcut?
În primul rând, verifică presiunea din anvelope. Este posibil ca acestea să fi pierdut ceva presiune pe parcursul lunilor cât bicicleta a stat. Pe de altă parte, dacă bicicleta a stat pe pană, toată greutatea acesteia s-a lăsat pe anvelopă. Verifică și anvelopa să nu fi făcut cute mari sau chiar mici tăieturi, căci în acest caz, este nevoie s-o înlocuiești. Dacă umflii anvelopa și se dezumflă din nou, scoate cameră și verifică în interiorul anvelopei dacă nu cumva ai un țep sau o sârmă rămasă acolo de ultima dată când ai folosit-o. Apoi, înlocuiește camera, nu înainte însă de a verifica temeinic anvelopa!
Trecem mai departe la șuruburi: cele de la ghidon, de la pipă, cele care prin cele două etriere de frână, cele ale brațelor pedalierului, cele pentru schimbătoare. Dacă toate sunt în regulă, treci mai departe. Dacă ai un full-suspension, verifică neapărat dacă bascula are joc, este important s-o remediezi din timp în acest caz.
Verifică apoi roțile. Ține o mână pe cadru, din lateral, apoi cu cealaltă mână mijșcă de roată față-spate – din lateralul roții. Dacă se mișcă, pot fi două cauze: fie butucii au prins joc, iar în acest caz trebuie mers cu ei la service ca să nu fii nevoit ulterior să-i înlocuiești, fie roțile nu sunt prinse bine cu cheița rapidă. Verifică așadar și ambele cheițe rapide, ca sfat general – ar fi indicat să le slăbești, apoi să le strângi ferm la loc.
Odată terminate roțile, trecem la transmisie: verifică brațele angrenajului, plasează-te în lateral și mișcă de ele în față și în spate (joc lateral) – au joc? Poate că șuruburile de prindere pe Bottom Bracket nu sunt bine strânse sau poate deja Bottom Bracket-ul (axul pedalier) a prins joc – fapt datorat în mare parte rulmenților. În acest caz, este momentul să-l schimbi, deci trece-l pe listă. Tot la transmisie, verifică dacă schimbătoarele urcă și coboară lanțul pe toate foile și pe toate pinioanle, și vezi cumva dacă lanțul sare de pe foi sau de pe pinioane. Dacă nu știi să le reglezi singur, mergi la service pentru un reglaj corect, este foarte important!
Verifică desigur și frânele: maneta are o cursă normală? Adică se oprește la 2-3 cm de ghidon? Dacă se duce până-n ghidon, pot fi două cauze: fie este necesară aerisirea acestora, fie plăcuțele de frână sunt consumate și trebuie înlocuite. Oricare ar fi varianta, este necesar să mergi la service.
Verifică și șaua – este bine strânsă? Dacă da, atunci vezi dacă este paralelă cu solul. Dacă vârful șeii este mai ridicat sau mai coborât, îți va crea un mare disconfort pe traseu, așadar asigură-te că este în regulă. Reglajul corect al șeii îl poți face singur, desfăcând cele două șuruburi de prindere, mișcând-o față spate sau sus-jos (pivotat).
Trecem mai departe la elementele de suspensie și începem cu furca. Ține frâna de față apăsată cu mâna stângă, dar ține și cealaltă mână pe ghidon. Apoi mișcă de ghidon în față și-n spate. Simți vreun joc, ca un trosnit sau păcănit? Poți pune mâna dreaptă pe cuvete în timp ce faci această mișcare. Se mișcă ceva acolo? Pot fi două cauze pentru joc: fie mai trebuie strâns capacul montat peste pipă (după ce eliberezi cele două șuruburi ale pipei) până ce jocul dispare, fie dacă faci asta și jocul nu dispare – coroana sau rulmentul cuvetelor este distrus, fie jocul este din brațele furcii. Poți observa dacă brațele superioare ale furcii se mișcă independent de cele inferioare, iar atunci este cazul să mergi neapărat la service pentru revizia furcii. Unele furci mai ieftine nu pot fi reparate și trebuie direct înlocuite. Totodată, o altă cauză poate fi reprezentată de plăcuțele de frână care nu-s bine strânse sau de un etrier de frână slăbit.
Cu toate aceste verificări făcute, este clar că poți merge în service cu niște mențiuni clare sau dacă nu este cazul de reparații, poți începe sezonul cu încredere și în forță!