Aceasta este o temă de interes și de aprofundat de către toți cei care se bucură de prima bicicletă cu viteze, căci exploatarea lor incorectă va duce la o uzură prematură a transmisiei sau chiar distrugerea acesteia.
Regula de bază este aceea de a nu folosi transmisia dispunând lanțul în X. Poate că sună sofisticat, dar în principiu este de fapt foarte simplu: nu se folosesc niciodată extremele diagonal opuse: așadar, nu foaie mare cu pinion mare și nu foaie mică cu pinion mic. Dacă reții această regulă de aur, restul poate fi consultat mai jos, cu amănunt de detaliu.
Cum schimb vitezele la o transmisie cu 3 foi și 8, 9, 10 pinioane?
Respecâtnd regula de mai sus, ne mai rămâne foaia mijlocie. Unii producători ne spun că atunci când folosim foaia din mijloc, putem folosi toate pinioanele cu excepția celui mic și celui mare. Dar, dacă le vei folosi, nu vei poziționa lanțul pe diagonală atât de mult încât să-l uzezi prematur. Mai mult decât atât, sunt șanse mari ca lanțul să atingă în aptina schimbătorului de foi și să producă un zgomot greu de tolerat.
Cum schimb vitzele la o transmisie cu 2 foi și 9, 10 sau 11 pinioane?
În acest caz, producătorii de transmisii menționează că poate fi folosit tot spectrul de viteze, însă cu siguranță sunt șanse mari ca atunci cân folosești lanțul în X, adică foaie mare cu pinion mare, lanțul să atingă în patina schimbătorului de foi. Chiar și așa, folosit pe extreme, lanțul va fi poziționat nefiresc. Sfatul nostru: utilizează foaia mică cu primele 8 pinioane și foaia mare, cu ultimele 4 sau 5 pinioane, indiferent de numărul de pinioane pe care-l ai la dispoziție.
Cum schimb vitzele la o transmisie cu o foaie și 10, 11 sau 12 pinioane?
Aici lucrurile sunt cât se poate de clare. Majoritatea sunt gândite pentru utilizarea lanțului pe toate pinioanele, însă este posibil ca durabilitatea lanțului să nu fie atât de mare precum în cazul lanțurilor pentru 8, 9, 10 sau 11 pinioane. De ce se întâmplă asta? Deoarece un lanț pentru 8 sau 9 pinioane este mai gros decât unul pentru 10 sau 11 pinioane și semnificativ mai late decât unul pentru 12 pinioane. Majoritatea transmisiilor 1×10 sau 1×11 trebuie să aibă montat și un chainguide (ghidaj de lanț) deasupra angrenajului. Asta deoarece doar foile angrenajelor pentru 12 pinioane au dinții mai înalți și au o retenție excelentă pentru lanț.
Schimbarea pe traseu denivelat
O altă greșeală frecventă este aceea de a nu schimba la timp viteza când te apropii de un deal. Unele persoane schimbă chiar când începe urcarea, forțând astfel inutil transmisia și uzând-o prematur. Nu rare sunt cazuri când schimbătorul de pinioane poate fi dat peste cap și distrus în cazuri unei schimbări în forța. Pe scurt, când apeși tare pedala, nu schimba viteza, deoarece riști să distrugi transmisia. Doar transmisiile pentru 12 pinioane sunt gândite și pentru schimbări în forță.
Alte explicații și ce trebuie să mai știi
Măsurarea uzurii unui lanț se face cu lera, așadar dacă ești de părere că ai schimbat incorect vitezele, folosește o leră (nu costă mult deloc) pentru a măsura lanțul. Cu cât acesta se uzează mai mult, cu atât se lungește mai mult. Lubrifiază mereu lanțul înainte de o ieșire și curăță-l mereu când te intorci, cu produse specifice și dedicate.