Montarea si Intretinerea bicicletei

Cum sa reglam si utilizam corect o bicicleta noua

Primul pas care trebuie facut dupa achizitionarea unei biciclete noi, daca nu a fost asamblata si reglata intr-un Bike Shop, este fie sa ne adresam unui service de biciclete partener, fie sa ne ocupam singuri de aceasta operatiune simpla. Daca suntem familiarizati cat de cat cu componentele bicicletei si avem minime abilitati tehnice. Pentru aceasta avem nevoie de o cheie de 15 pentru fixarea pedalelor si un multitool, care sa contina un set de imbusi uzuali si cele doua capete de surubelnita.

Montarea pedalelor

Pedalele se afla de obicei in cutie, atasate de bicicleta. Dupa ce le-ati scos din ambalaj, indentificati care este pedala din stanga si care este cea din partea dreapta, dupa marcajele stantate pe axul lor cu (L si R). Inainte de a le infileta in bratele axului pedalier trebuie uns filetul cu putina vaselina. Apoi se va infileta la mana cu atentie, in directia de pedalare. Ne asiguram ca se infileteaza usor, pentru a nu strica filetul pedalierului. Apoi confinuam sa le strangem ferm cu ajutorul cheii de 15, infiletand in sensul de pedalare pentru ambele pedale.

 

Reglarea si fixarea ghidonului

Pentru a ne asigura ca putem folosi bicicleta in conditii de siguranta trebuie sa verificam daca pozitia ghidonului este cea corecta si suruburile de reglaj sunt stranse suficient. Piesa de legatura care fixeaza ghidonul se numeste pipa. Aceasta are in partea din fata doua sau patru suruburi care se prind de mijlocul ghidonului. Dupa ce reglam cu o miscare de rotatie, pozitia optima a ghidonului pentru articulatiile palmelor, strangem suruburile pe rand, cu forta progresiva. In partea din spate pipa are de obicei doua suruburi care regleaza pozitia ghidonului fata de  roata din fata.

.

Inainte de a gasi pozitia finala a ghidonului, trebuie sa verificam daca surubul care fixeaza pipa in teava furcii, este strans in asa fel incat ghidonul sa se miste liber stanga- dreapta, dar sa nu avem joc intre furca si cadru. Dupa ce am verificat jocul furcii, fixam ghidonul in pozitia perfect paralela cu axul rotii din fata. Ghidonul bicicletei trebuie sa aiba o lungime direct proportionala cu latimea umerilor. Asa ca in unele cazuri este necesar un upgrade cu un ghidon mai lung, pentru a avea un control mai bun al bicicletei, mai ales pe offroad.

Pozitionarea Seii

Inainte de a ne sui pe bicicleta, trebuie sa ne asiguram ca saua bicicletei este bine fixata si pozitionata corect. Mai rau de cat o sa de proasta calitate, este una pozitionata incorect. Majoritatea biciclistilor incepatori, fac gresala de a folosi bicicleta cu saua pozitionata prea jos. Aceasta pozitie aparent ofera biciclistului o siguranta suplimentara prin faptul ca poate aseza cu usurinta picioarele pe sol. Insa, folosirea seii la o inaltime necorespunzatoare, fie prea jos, fie prea sus, poate duce la dureri, inflamari, sau chiar la accidentari ale articulatiilor.

Inaltimea corecta se poate determina cu usurinta, daca stand asezati pe sa putem tine piciorul perfect intins, cu calcaiul pe axul pedalei de jos. In acest fel, cand vom avea talpa piciorului fixata usor spre varf, pentru pozitia normala de pedalat, genunchiul va trebui sa fie usor flexat.

In afara de reglajul pe inaltime saua se poate regla mai in fata, mai in spate, sau cu varful mai sus, sau mai in jos, in functie de preferinata si anatomia fiecaruia. Acest regalaj se face din suruburile care prind saua de tija de sa, dar poate sa difere de la un model sau altul al prinderii tijei de sa.

De recomandat este ca aceast reglaj sa il facem dupa incercari succesive in timpul mersului, alegandu-ne pozitia mai confortabila pe termen lung.

Reglajul schimbatoarelor de viteze

Desi majoritatea bicicletelor noi vin cu un reglaj prestabilit, mai mult ca sigur o sa necesite o mica ajustare fie de la inceput, fie dupa o perioada scurta de utilizare. Acesta este un fenomen normal, care apare dupa o periada de rodaj, cand toate componentele se aseaza in regimul de funtionare in sarcina. Producatorii au creat posibilitatea ca utilizatorul sa intervina cu usurinta si sa regleze singur functionarea optima a schimbatoarelor de viteze. Aceste reglaje se pot realiza prin intermediul unor cheite care tensioneaza sau detensioneaza sufa care actioneaza schimbatorul de viteza vizat.

Aceste cheite de reglaj sunt pozitionate fie la manetele de schimbare a vitezelor, fie la schimbatorul de viteze de pe cadru. Aceste cheite au rolul de a regla pozitia schimbatoarelor de viteze in asa fel incat sa se alinieze perfect pe foaia sau pinionul selectat din maneta.

Daca totusi nu reusiti sa faceti un reglaj optim prin intermediul acestor cheite, sfatul nostru este sa va adresati in prima faza unui service de biciclete. Dupa care, va puteti documenta, in timp, cum se face reglajul complet al schimbatoarelor. Abia dupa ce veti fi in cunostinta de cauza, puteti incerca si dumneavoastra. In acest fel veti evita stricarea schimbatoarelor sau chiar a accidentarii dumneavoastra.

Pentru orice alte reglaje sau probleme pe care le sesisati la bicicleta dvs. adresati-va imediat unui service specializat. Daca veti continua sa utilizati bicicleta chiar daca  ea nu functioneaza in parametrii normali riscati uzuri premature ale pieselor, sau va expuneti dvs. unui risc de accidentare.

Echipa AFiSport va sta la dispozitie pentru orice operatiune de servisare si intretinere a bicicletei dvs. Deasemenea, va putem oferi consiliere pentru o utilizare si reglare corecta a bicicletei achizitionata din magazinul nostru si nu numai.