În momentul în care achiziționezi o bicicletă vei putea citi în dreptul transmisiei – din tabelul cu datele tehnice – următoarea informație: transmisie cu 3 foi și 8 pinioane. Sau, transmisie cu 2 foi și 10 pinioane? Ce înseamnă toate astea și la ce anume te ajută mai exact?
Transmisia unei biciclete este alcătuită dintr-un angrenaj (pedalier) cu una, două sau trei foi, dintr-un set de pinioane (7, 8, 9, 10, 11 sau 12), un lanț, un schimbător de foi și unul de pinioane plus manetele prin care comanzi celor două schimbătoare ce să facă. Aceasta pune de fapt bicicleta în mișcare, cu ajutorul lanțului, care unește foaia sau foile cu pinioanele. La fel ca în cazul mașinilor care sunt dotate cu o cutie de viteze, și bicicleta are un fel de cutie de viteze, reprezentată în acest caz de transmisie. Combinarea foilor cu pinioanele, îți asigură un raport optim la pedalat, astfel încât efortul tău să fie unul eficient.
Pe vremuri, angrenajele cu 3 foi erau standard. Cele de top, erau conectate la o casetă cu 8 sau 9 pinioane. Ulterior, s-a renunțat la cele 3 foi și s-a ajuns la 2 foi și 9 sau 10 pinioane. Cei de la Shimano au dus mai departe tehnologia și au scos caseta cu 11 pinioane, care deja putea fi conectată la o singură foaie sau chiar la două. Această din urmă combinație, cu 2 foi și 11 pinioane, s-a dovedit a fi cea mai eficientă construită vreodată, datorită multitudinii de rapoarte oferite. Ulterior însă, nevoia de a elimina schimbătorul de foi, a dus la angrenajele cu o singură foaie, conectate la 12 pinioane. Adăugând un pinion, se mărea de fapt numărul de rapoarte care acopereau o plajă decentă. Desigur, cu o foaie și 12 pinioane îți va fi mai dificil la munte decât cu 2 foi și 11 pinioane (altfel spus 12 viteze vs 22 viteze) – e logic, nu?
Plecând de la această logică, trebuie menționat totuși că nu pe toate bicicletele vei regăsi o transmisie cu 2 foi și 11 pinioane, notată de regulă 2×11. Bicicletele mai ieftine din zilele noastre sunt dotate cu transmisii cu 3 foi și 7 sau 8 pinioane. Ține cont, la achiziția unei biciclete cu 7 pinioane, dacă vei vrea vreodată să faci trecerea la 8 pinioane, va trebui să schimbi și butucul pe lângă schimbătorul de pinioane și de manetă. Desigur și lanțul trebuie schimbat, deoarece lanțul se achiziționează în funcție de numărul de pinioane pe care le ai pe bicicletă. În unele cazuri, bicicletele mai ieftine pot fi echipate cu 3 foi și 9 pinioane, fiind de fapt cele mai bune opțiuni din segmentul entry-level.
Mai departe, mergând spre bicicletele mid-level, acestea vor avea o echipare cu 2 foi și 9 sau 10 pinioane, de asemenea eficiente, însă ceva mai scumpe decât cele cu 7 sau 8 pinioane când vine vorba de consumabile: pinioanele sau lanțul – mai scumpe.
Urcând pe nivelul opțiunilor, revenim la transmisia 2×11 sau la 1×12, aceasta din urmă având cele mai înguste lanțuri și fiind și cele mai scumpe. Pentru transmisia 1×12 ai nevoie de asemenea și de un butucul special, căci casetele sunt diferite pentru a găzdui eficient cele 12 pinioane.
Pe scurt, pentru o multitudine de rapoarte, ideale pentru munte, transmisia 2×11 este cea mai eficientă. Transmisiile 3×7 și 3×8 nu sunt chiar cele mai grozave pentru urcări dificile, iar cele cu 9 pinioane se desurcă onorabil dacă piciorul este antrenat. Transmisiile 1×12 sunt cele mai ușoare, însă și cele mai scumpe.