Piese de bicicleta – recomandari in functie de utilizare

Fie că pedalezi doar prin prejma orașului, fie că pedalezi doar la munte, oricum ar fi ai mereu nevoie de piese de bicicleta potrivite activitatii tale. Daca cei mai vechi in ale bicicletelor stiu ce si cum să-și aleagă, în acest articol vom explica foarte clar, pentru începători, cum anume să-și aleagă piesele de bicicletă corespunzător în funcție de disciplina pe care doresc s-o practice. Dar pentru început, putem să facem o clasare în mare a diciplinelor, care este după cum urmează: recreațional, Cross-Country/Maraton, All-Mountain și Enduro/Downhill. În ceea ce priveste piese de bicicleta pentru bicicletele de oraș sau cursiere, acestea nu vin cu atâtea restricții precum piesele pentru bicicleta de munte, deoarece nu sunt la fel de solictate. Așadar, în funcție de disciplina pe care o practici, de ce piese ai nevoie pentru a fi sigur că nu le suprasoliciți?

Piese bicicleta pentru plimbări recreaționale

 Majoritatea pieselor pentru astfel de biciclete sunt cele entry-level, ieftine. Deoarece solicitările asupra bicicletei sau componentelor nu este mare pe trasee simple, fără obstacole și cu foarte puțin off-road, acestea nu vor avea de suferit în condiții de exploatare normale. Ceea ce înseamnă că poți folosi o transmisie 3×7 sau 3×8 (cu 3 foi și 7, respectiv 8 pinioane), frâne mecanice pe disc cu discuri de 160mm sau frâne hidraulice pe disc cu un disc cu diametru similar, o furcă cu amortizor cu o cursă de 100mm, din gama Suntour XCT sau XCM, iar de la RockShox, din gama XC30 și anvelope cu un balonaj mediu, cuprins între 2.0 și 2.2. Nu uita că balonajul mai mare al anvelopei oferă și mai mult confort dacă rulezi la presiune mai joasă, dar ținând cont că bicicletele din aceste categorii nu parcurg trasee mai dificile, șansele să fii zgiduit serios sunt mai mici.

Pentru acest gen de traseu, sunt potrivite atât bicicletele cu cadru din oțel, cât și cele cu cadru din aluminiu. De regulă, majoritatea bicicletelor din segment sunt hardtail și au un preț foarte accesibil.

Exemple, aici.

Piese bicicleta pentru Cross Country sau Maraton

În acestă categorie de piese de bicicleta, majoritatea sunt mai robuste decât cele pentru plimbările recraționale. Asta, deoarece un maraton sau o cursă de Cross Country, nu este doar o tură mai lungă ci o tură mai dificilă în asamblu. Există competiții care se organizează la șes, prin pădurile din preajma orașelor și sunt ușor de parcurs fără a solicita prea mult bicicleta sau concurentul. Însă în cazul celor montane, aici se complică un pic treburile, deoarece apar trasee mai dificile, atât cu urcări cât și cu coborâri. În acest sens, o bicicletă hardtail este suficientă, însă dacă vrei confort sporit, atunci clar alegerea naturală este o bicicletă full-suspension (cu suspensie pentru cadru). Majoritatea bicicletelor de Cross Country sau maraton au suspensii de 100mm, însă trend-ul în ultima vreme ne indică o migrare către suspensiile ceva mai mari, de 120mm.

Așadar, care sunt piesele de bicicleta de care avem nevoie? În ceea ce privește elementele de amortizare, furcile Suntour XCR (pe arc sau pe aer) și Raidon – la nivel entry-level – sunt suficiente. De la RockShox puteți alege modelul Judy, pe aer, sau modelele XC și Recon, tot la nivel de entry- spre mid-level. De la Fox, ai la dispoziție modelele 32 – din gama Evolution, iar de la RST, modelele Blaze, Omega sau Alpha. Fox sunt de altfel printre cele mai scumpe furci, iar cele de la Suntour – cele mai ieftine. La nivel de frâne va trebui să alegi clar o frână hidraulică, cu un disc mare de 180mm, iar modelele ideale sunt cele de la Shimano – precum Deore, cu 2 pistoane în etrier, una dintre cele mai bune frâne ale momentului. Există alternative și al Sram, însă Shimano rămâne printre liderii de pe piața frânelor hidraulice pe disc. La nivel de transmisie, poți opta de la Shimano pentru Alivio dacă nu mergi prea des la competiții montane sau Deore și SLX dacă ești mai des la munte.

Totodată, alternativa de la Sram este modelul GX, cu 1 foaie și 12 pinioane. Și pentru că tot am adus în calcul numărul de viteze, ei bine, pentru XC și maraton, idealul este să ai un angrenaj cu 2 foi și 11 pinioane (sau 10, dacă pretențiile nu-s prea mari), deoarece pe distanțe lungi îți oferă dublul numărului de rapoarte din care poți alege, iar astfel picioarele tale vor fi mai menajate. Pe transmisiile cu 12 pinioane, ai o gamă mai mică de viteze din care poți alege, iar asta poate însemna ca pe unele porțiuni să apeși mai tare pe pedale sau să mărești cadența. În orice caz, adaptarea la 12 pinioane necesită timp și nu este chiar pentru oricine. În ceea ce privește anvelopele, acestea pot avea o lățime între 2.1 și 2.3 inch, acestea din urmă având de altfel și cel mai mare balonaj, așadar oferind mai mult confort.

Ideal ar fi ca pe un hardtail să ai anvelope mai balonate, deoarece lipsește elementul de suspensie pentru cadru, iar pe cele full-suspension, anvelope o idee mai înguste, de 2.1 sau 2.2 inch. Avantajul unei anvevlope mai înguste este greutatea mai mică dar și viteza de rulare mai mare, adică o să-ți fie mai ușor să avansezi pe drept și mai ales la deal. Ca dezavantaj, cramponajul nu este atât de proeminent și deci nu oferă atât de multă aderențe, iar riscul de a face o pană este crescut.

Exemplu, aici.

Piese bicicleta pentru All-Mountain

All-mountain este un termen care descrie o categorie de biciclete bune la orice. La orice traseu dificil și tehnic. Practic, majoritatea bicicletelor din aceată categorie au suspensii duble și pot avea o cursă între 120 și 150mm. Cele cu suspensii de 120-130mm sunt mai ușoare și mai rapide, iar cele cu suspensii de 140-150mm, sunt mai grele, dar mai capabile la vale. În orice caz, bicicletele din această categorie îmbină ce-i mai bun din toate segmentele și reprezintă o armă universală cu care să cucerești munții. În această categorie bicicletele hardtail sunt destul de rare însă nu imposibil de găsit. Iar acestea au aceeași furcă pentru suspensie, chiar dacă au doar o furcă ce asigură confortul pe traseu. Majoritatea furcilor și amortizoarelor din această categorie, la fel ca în categoria anterioară, utilizează un cartuș de aer pentru un rafinament sporit, iar furcile cu arc sunt întâlnite în categoria bicicletelor recreaționale.

La nivel de transmisie, Shimano SLX sau XT în formatul 1×12, 2×12 sau 2×11 sunt cel mai des întâlnite, nu de puține ori și modelul Deore. Totodată, de la SRam există versiunea GX sau X0, cu 12 viteze, cu menționea că X0 sunt componente de top și vin cu un preț pe măsură.

Frânele pot fi cu două sau patru pistoane în etrier, iar cele de la Shimano –Deore, SLX sau XT reprezintă una dintre cele mai bune alternative, cu mențiunea că frânele Deore –chiar dacă-s mid-level – oferă performanțe foarte bune.

Anvelopele au o lățime de minim 2.3 și pot merge până la 2.4 inch. Acestea trebuie să aibă crampoane mai mari, căci traseele pe care le vei parcurge cu această bicicletă vor fi cu siguranță solicitante și dificile și n-ar fi deloc rău dacă ai lua în calcul varianta tubeless (fără cameră), deoarece oferă o protecție la pană mai bună.

Piese bicicleta pentru enduro/downhill

Aceasta este formula 1 a bicicletelor, iar competițiile de enduro și de downhill sunt printre cele mai dure din segmentul MTB, dacă nu chiar cele mai dure. Majoritatea acestora implică multă coborâre și ceva urcare (la enduro), iar bicicletele trebuie clar adaptate acestor encesități. Vor avea suspensii mari, de minim 160mm, care pot ajunge chiar și la 200mm în cazul bicicletelor de downhill, au suspensie și pe cadru (obligatoriu) și sunt și printre cele mai scumpe din segment.

Transmisia sau frânele sunt similare cu cele ale bicicletelor de All-Mountain, diferențele fiind făcute la nivel de anvelope, care sunt și mai groase și au crampoane și mai mari și la nivel de suspensii, acolo unde sunt necesare componente deosebit de rezistente. Majoritatea frânelor utilizează un etrier cu câte 4 pistoane.

Concluzii

Acesta articol ne arată că atunci când alegem piese de bicicleta, acestea trebuie să fie clar orientate către activitatea pe care o practicăm cel mai des. Este lesne de înțeles că nu vei avea nicio șansă să parcurgi un traseu de enduro cu o bicicletă recreațională, iar invers, nu va avea niciun sens să faci asta (să parcurgi un traseu recreațional cu o bicicletă de enduro mai greoaie și cu suspensii mari). Adaptează-ți achiziția în funcție de necesități, iar dacă nu ești prea sigur ce-ți dorești, atunci află că o bicicletă de all-mountain face din toate câte un pic și îndeplinește mai multe sarcini, fără probleme.