Discuția despre cum stai corect pe bicicletă este una destul de amplă și de principiu este strâns legată de tipul de activitate pe care-l faci și bicicleta pe care o folosești. Unele discipline, precum Cross Country sau maraton, necesită o poziție mai dinamică, mai aplecată pe față, pe când plimbările recreaționale, necesită o poziție cât mai relaxată. În acest articol o să-ți povestim cum stai corect pe bicicletă în funcție de disciplină și bicicicletă.
Ca regulă generală, piciorul trebuie să fie întins 90-95% atunci când stai pe șa iar acesta este extins la maxim. Această poziție se poate regla cu ajutorul tijei de șa, care se ridică sau se coboară după caz. De menționat, că piciorul prea extins te va jena inghinal la scurt timp și-ți vei mișca tot corpul pentru a putea pedala (când în mod normal trebuie să se miște doar picioarele), iar piciorul cu extensie minimă, pedalatul cu genunchii la piept cum mai este denumit, va deveni foarte repede obositor, suprasolicitând mușchii inutil. Mulți începători preferă să meargă cu șaua mai jos din motive de siguranță, având impresia că pot ajunge mai rapid la sol, însă aceasta este o idee greșită: dacă înveți să te dai jos de pe șa către în față, poți pune la fel de ușor picioarele jos în siguranță. Trebuie doar să încerci.
Pentru bicicletele recreaționale, cele pentru plimbări prin pădure sau pe forestiere de munte simple, poziția trebuie să fie cât mai confortabilă. În cazul acestor biciclete, important este să savurezi comod natura, iar performanța este trecută astfel pe plan secund. O bicicletă din această categorie trebuie să aibă un reach nu foarte mare (distanța perpendiculară pe axul pedalier și ghidon), o pipă destul de scurtă, spre exemplu de maxim 80mm în dimensiunea M a cadrului (lungimea pipei crește pe măsură ce crește înălțimea cadrului) și un ghidon nu foarte lat, de maxim 680mm. Astfel, spatele tău va fi poziționat relativ drept, iar comoditatea va fi la ea acasă. Poți completa acestă rețetă cu o șa foarte comodă și moale și cu manșoane moi, pentru un confort desăvârșit.
Pentru bicicletele de Cross Country sau maraton este necesară o poziție mai aplecată pe față, deoarece ai nevoie nu doar de o aerodinamicitate crescută, dar trebuie să poți pune presiune pe ghidon (să apeși pe el) atunci când urci porțiuni abrupte, des întâlnite în cazul acestor biciclete. Aici de regulă se folosesc și pedalele clipless sau spd sau mecanice cum sunt întâlnite în termeni populari. Acestea au un sistem prin care se clipsează de încălțăminte, dar nu orice încălțăminte, ci cea de ciclism dedicată acestor pedale. Încălțăminte specifică de ciclism beneficiază de o talpă foarte dură care asigură un transfer optim de putere între picior și angrenajul pedalier, făcând astfel pedalatul foarte eficient. În acest caz, când pui mijlocul tălpii pe pedala de dimensiuni mici, piciorul trebuie să fie complet extins. Reglează-ți așadar înălțimea șeii în funcție de asta. Pipa poate avea între 80 și 100mm pentru dimensiunea M a cadrului, pipa lungă fiind mai eficientă pe urcări, însă răpind din manevrabilitatea bicicletei pe coborâri – iar aici ar fi bine să experimentezi pentru a-ți găsi echilibrul perfect.
Bicicletele de All-Mountain sau Enduro au geometrii specifice pentru coborârtul la vale, fiind axate pe trasee dificile. Aici, important este ca bicicleta să fie foarte manevrabilă, prin urmare va avea o pipă sucrtă, între 40 și 60mm – pentru dimensiunea M a cadrului, și un ghidon mai lat, care poate ajunge și la 800mm. Cu această formulă, poți avea control deplin când cobori și o poziție decentă atunci când urci. Majoritatea bicicletelor din această categorie sunt furnizate și cu o tijă de șa hidraulică, așadar poți ajusta înălțimea șeii din mers, o opțiune extraordinară care-ți salvează mult timp și energie.